Een nieuw regeerakkoord, wetswijzigingen of invoering Europese regelingenen hebben gevolgen voor het vrijwilligerswerk. We wisselen informatie uit, we bespreken standpunten stemmen reacties af met samenwerkingspartners. Soms schrijven we gezamenlijke reacties op beleidswijzigingen of wetsvoorstellen. We geven de overheid gevraagd en ongevraagd advies.
Op NOV.nl vind je een goed overzicht van onderwerpen met betrekking tot wetten en regels.
Sinds 1 juli 2021 is de nieuwe WBTR (Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen) in werking. Dit is een wet die er voor moet zorgen dat het bestuur binnen vrijwilligersorganisaties en (sport)verenigingen goed is en blijft. Ook wordt hiermee de hoofdelijke aansprakelijkheid van bestuurders geregeld. Met de komst van de WBTR in 2021 is wet- en regelgeving voor verenigingen, stichtingen en coöperaties verder in lijn gebracht met wetgeving zoals die al gold voor commerciële organisaties. De WBTR gaat vooral in op bestuur en toezicht.
Lees op het NOV meer over de belangrijkste punten.
Sinds 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)-wet van toepassing voor alle organisaties die gegevens van personen (persoonsgegevens) bewaren. De regels gelden zowel voor het bewaren van gegevens in digitale bestanden als in mappen op een plank. Beide moeten veilig worden opgeborgen, zodat onbevoegden er niet zomaar bij kunnen. Benieuwd hoe je jouw organisatie AVG-bestendig kan maken? Met zeven stappen in dit stappenplan maak je jouw organisatie AVG-bestendig!
In juli 2018 is de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) gewijzigd. Je denk nu waarschijnlijk: is dat belangrijk voor een vrijwilligersorganisatie? Het antwoord is ja. Onderdeel van deze wijziging is namelijk dat alle organisaties, dus ook stichtingen en verenigingen, moeten registreren wie hun UBO’s zijn. Deze registratie moet je doen bij de Kamer van Koophandel.
Iedere organisatie heeft een of meer UBO’s. UBO’s zijn de uiteindelijk belanghebbenden van een organisatie. Denk bijvoorbeeld aan mensen die meer dan 25% van de aandelen hebben in een BV. Of mensen die meer dan 25% stemrecht hebben bij een statutenwijziging van een stichting.
Organisaties zijn verplicht om na te gaan of er één of meerdere UBO’s zijn binnen hun organisatie. Dat geldt dus ook voor jouw stichting. Voor stichtingen en verenigingen zijn dat natuurlijke personen die:
Is er binnen jouw stichting of vereniging niemand die voldoet aan deze criteria? Dan betekent dat automatisch dat alle bestuurders van jouw organisatie worden aangewezen als UBO. Concreet betekent dit dat je alle mensen die als statutair bestuurder van je organisatie in het Handelsregister staan ingeschreven moet inschrijven als UBO. Je schrijft ze in dit geval niet in op basis van een belang, maar omdat ze de functie van bestuurder hebben. Dit komt vaak voor bij stichtingen met een ANBI-status.
Inschrijven van UBO’s voor jouw organisatie doe je hier. Registratie is verplicht vanaf 27 maart 2022. Let er ook op dat je vanaf deze datum wijzigingen doorgeeft als bestuursleden wisselen. Meer informatie vind je op de website van de Kamer van Koophandel en NOV (link opent in nieuw tabblad).